Jedním z našich základních pilířů je kvalita poskytovaných služeb. Snaha poskytovat kvalitní zdravotní a sociální péči, jasně definovanou standardy, vede LDN k úsilí o získání a udržení akreditace jako vyhodnocení poskytování kvalitní a bezpečné péče externím auditem.
Naše indikátory kvality:
Za nežádoucí událost považujeme:
Neočekávanou / nežádoucí či potencionálně nebezpečnou událost v diagnostickém, léčebném nebo ošetřovatelském procesu, záměnu pacienta, selhání zdravotnického prostředku nebo technologie při terapeutickém procesu, nepředvídatelnou reakci či změnu chování osob. Všichni zaměstnanci jsou-li svědky nežádoucí události jsou povinni ji hlásit. Za hlášení nežádoucí událostí nejsou sankce. Všechny nahlášené nežádoucí události jsou ihned vyhodnocovány a zařazeny do stupně závažnosti, dále jsou podle stupně závažnosti řešeny. Jednou měsíčně jsou všechny nežádoucí události statisticky zpracovány manažerkou kvality.
Hlášení nežádoucích událostí provádíme vnitřně, zatím nejsme zapojeni do celonárodního hlášení, ale připravujeme se na začlenění do celonárodního hlášení s možností porovnání výsledků s podobným zdravotnickým zařízením. Zároveň nám celonárodní šetření umožní najít naše slabé ale i silné stránky.
Všechny pády i skoro pády jsou hlášeny lékaři. Všichni pacienti jsou po pádu lékařem ošetření a vyšetření včetně dalších lékařských zásahů. Vždy se hledá příčina pádu.
Hlášení pádu probíhá vnitřně, na zvláštním protokolu. Pokud již k pádu došlo, přehodnocujeme preventivní opatření a doplňujeme o další a pacienty opakovaně edukujeme.
Všechny nozokomiální infekce jsou hlášeny, evidovány, pravidelně vyhodnocovány s důrazem, zda bylo možno těmto infekcím zabránit či nikoli.
Přínosným nástrojem pro zamezení nozokomiálních infekcí je stálé sledování práce personálu, sledování funkčnosti preventivních opatření či čistoty prostředí, vyškoleným personálem pro kontrolu infekcí (MUDr. Vykydal Antonín).
Personál je o všech stížnostech oprávněných i neoprávněných, o všech pochvalách informován. Bohužel dnešní doba přináší zápornou kritiku na zdravotníky od veřejnosti a pokud my řešíme neoprávněné stížnosti, jsou naši pacienti ochuzení o čas, který bychom jim věnovali.
Den bez bolesti není pravidelný, je vyhlášen manažerkou kvality. K tomuto šetření je vypracována zvláštní metodika. Zjištěné výsledky jsou předkládány zdravotníkům a vedení léčebny.
Den hygieny rukou je vyhlášen Světovou zdravotnickou organizací, i my se k této výzvě připojujeme. V léčebně probíhají periodická školení v hygieně rukou, interní audity. V květnu nejen, že trénujeme, ale i kontrolujeme čisté ruce pod UV lampou. K této akci je přizvána i veřejnost, zejména děti z mateřských a základních škol.
Pomocí indikátorů kvality sledujeme výskyt definovaných událostí, které vypovídají o kvalitě procesů a výsledků poskytované péče v LDN.
Cílem sledování indikátorů kvality a následných opatření vyvozených z výsledků sledování je prevence opakování chyb, snížení rizik a zvýšení efektivity a kvality sledovaných procesů. Indikátory kvality jsou stanoveny s ohledem na strategické cíle a priority LDN.
Odpovědnost za neustálé zvyšování kvality je nedílnou součástí pracovních povinností všech vedoucích pracovníků i každého zaměstnance a bezpečná a kvalitní péče je součástí naší každodenní práce. Profesionální, bezpečnou, kvalitní a komplexní péči poskytujeme každému pacientovi na základě standardizovaných procesů a postupů.
Velký důraz je kladen na stanovení rizik ve všech oblastech činnosti LDN Rybitví aktivní přístup k řízení těchto rizik a to jak v oblasti kvality a bezpečí poskytované zdravotní péče a péče o zaměstnance, tak v oblasti ochrany životního prostředí, bezpečnosti ochrany zdraví při práci a v nemalé míře bezpečnosti informací.
Interní audity
V LDN probíhají audity, které zjišťují dodržování nastavených postupů, systémů v běžné praxi. Interní audity probíhají dle ročních plánů, s předem stanovenými kontrolními kritérií. Všechny interní audity jsou dokumentovány. Na základě zjištěných nedostatků jsou nastavena a do praxe uvedena nápravná opatření. Naši auditoři jsou k této činnosti vyškoleni a dále si své zkušenosti předávají navzájem.
Rada kvality
Rada kvality je poradním orgánem ředitele. Pravidelně se schází a přehodnocuje kvalitu a bezpečnost všech poskytovaných služeb. Hodnotí všechny indikátory kvality, sleduje hodnocení ze všech interních auditů a jejich vliv na praxi.
Další rozvoj v oblasti řízení kvality je zaměřen na udržování a rozvoj stávajících systémů kvality. Cílem procesního řízení kvality poskytovaných služeb je dokumentace, kontrola, hodnocení a zlepšování činnosti v celé LDN.