Tento etický kodex pracovníků stanovuje morální požadavky na chování všech pracovníků a informuje veřejnost o chování, které je oprávněna očekávat. Etický kodex je závazný pro všechny pracovníky LDN Rybitví. Etický kodex není právním předpisem, ale je souborem pravidel doplňujících zákonné a jiné právní předpisy. Významem etického kodexu je, že jasně říká, na jakých hodnotách a mezilidských vztazích naše LDN staví a o jaké spolupracovníky se chce opírat i do budoucna. Pracovníci dbají na dodržování lidských práv, řídí se Ústavou, Listinou základních práv a svobod a dalšími zákony České republiky. Pracovníci se řídí právními předpisy a normami, platnými pro výkon jejich povolání.
Etické zásady ve vztahu k pacientům / klientům
- Pracovníci respektují jedinečnost každého člověka bez ohledu na jeho původ, etnickou příslušnost, rasu či barvu pleti, mateřský jazyk, věk, pohlaví, zdravotní stav, sexualní orientaci, ekonomickou situaci, náboženské a politické přesvědčení.
- Pracovníci respektují právo pacientů / klientů na vyjádření svých přání, potřeb, názorů, postojů a rozhodnutí.
- Pracovníci respektují právo každého jedince na seberealizaci v takové míře, aby současně nedocházelo k omezení stejného práva druhých osob.
- Pracovníci jednají tak, aby chránili důstojnost a lidská práva pacientů / klientů.
- Pracovníci chrání právo pacienta / klienta na soukromí a důvěrnost jeho sdělení.
- Pracovníci vytvářejí příjemné a bezpečné prostředí, které umožní uspokojení individuálních potřeb pacienta / klienta s respektováním jeho osobnosti, životních zvyků, duchovních potřeb, intimity a lidské důstojnosti.
Etické zásady ve vztahu k LDN a ke svým spolupracovníkům
- Pracovníci plní své povinnosti vyplývající z pracovní smlouvy.
- Pracovníci dávají přednost profesionalní odpovědnosti před soukromými zájmy.
- Pracovníci se snaží o dosažení co nejvyšší úrovně poskytované péče.
- Pracovníci chrání dobré jméno organizace, a to jak v pracovní době, tak mimo ni.
- Pracovníci jsou loajální vůči LDN a dbají na zlepšování jejího dobrého jména a vyvarují se každého jednání, které by jej mohlo poškodit. Své výhrady k problémům vyjadřují v interní diskusi.
- Pracovníci pozitivně využívají svého emočního potenciálu a zdravého optimismu k energetizaci svých spolupracovníků a vzájemných vztahů. Snaží se kolem sebe šířit příjemnou a pohodovou atmosféru. Základem vztahu mezi pracovníky je čestné, slušné a společensky korektní chování. Kritické připomínky vůči ostatním zaměstnancům organizace jsou řešeny pouze na pracovišti, nikdy ne před pacientem / klientem a mimo organizaci.
- Pracovníci se snaží o zvyšování prestiže svého povolání především rozšiřováním svých odborných znalostí a dovedností. Pracovníci jsou povinni se vzdělávat a udržovat svou kvalifikaci a způsobilost pro výkon své profese.
Etické zásady managementu LDN vůči zaměstnancům
- Management vytváří poslání a vizi LDN a jde příkladem v modelování kultury excelence. Vede zaměstnance k odpovědnosti za odvedenou práci a výkon.
- Management vytváří předpoklady pro zabezpečení korektního a spolupracujícího prostředí v celé LDN
- Management plánuje kontinuální zvyšování kvality léčebné a ošetřovatelské péče a navozuje atmosféru pro změny s ohledem na rychle se měnící vnější podmínky.
- Management sleduje znalosti a schopnosti zaměstnanců a jejich potenciál a vytváří předpoklady pro jejich rozvoj. Zaměstnancům, kteří se aktivně ztotožňují s cíly LDN management umožňuje odborný a kariérní růst s návazností na jejich spravedlivé odměňování
- Management rozvíjí dialog mezi zaměstnanci a managementem. Management respektuje názory zaměstnanců, pečuje o jejich potřeby a pomáhá jim dosahovat jejich osobní cíle.